L’escriptor d’Alfara del Patriarca,
Pau Marqués i Bisquert, acaba de publicar en la col·lecció Barraca de l'editorial Germania, la seua
nova novel·la Col·loquis de Canet, un llibre protagonitzat per uns joves
estudiants que passen junts un temps de vacances parlant de literatura, que és
com dir parlant de la vida, i contant-se històries que podríem englobar dins de
diferents gèneres literaris.
P.- Perquè has triat Canet d’en Berenguer per a situar el
teu llibre?
R.-Necessitava un espai propici a l’oci i
l’anècdota, un escenari tranquil i mogut alhora; en aquest sentit un apartament
vora mar era ideal. Canet és una platja amb un turisme molt del país i un nom
sonor carregat d’evocacions.
P.- Perquè una estructura del llibre decameroniana?
R.-La meua pretensió inicial era replegar en
una estructura única històries i llegendes arrelades a espais concrets, però
vaig enredar-me amb històries llegides o anècdotes viscudes que volia contar.
L’estructura del Decameró, amb unes parelles excitades per les confidències era
un bon precedent.
P.- Perquè l’has dividit en tres parts?
R.-Ambientada en una Setmana Santa, volia
fer-la durar tres dies, però el projecte era massa a llarg i ambiciós. Llavors
vaig deixar-la en dos vespres. La “Invitació a la lectura” retrata el
protagonista i introdueix la tercera parella, clau en el desenvolupament de la
història marc.
P.- Apareixen homenatges a Boccaccio però també a Dant.
Quina és la relació que mantens amb la literatura i la cultura italiana?
R.-Boccaccio representa el model narratiu
triat, encara que al llibre es fa referència explícita a un epígon,
Antonfrancesco Grazzini. Volia retre un homenatge a aquest darrer autor, de qui
vaig fer un treball d’investigació. Dant és un mestre absolut; sóc un assidu
lector de la Divina Comèdia. Sobre la passió per la cultura italiana cal
pensar que sóc llicenciat en Filologia Italiana i, a més, tinc la immensa sort de
guiar viatges a la península.
P:- Serà el lector capaç de captar totes les referències
literàries i culturals que apareixen en el llibre? Es poden convertir aquestes
referències en un entrebanc per al lector que les desconega?
R.-El primer deure de qui escriu és fer-se
llegir, però no és menys cert que és el lector qui fa el llibre amb els propis interessos.
Tots vivim els somnis, i no necessàriament necessitem que vinga un Freud a
contar-nos per què fem el que fem. No importa si es perden detalls, llegir és
viure; ja tindrem temps de reflexionar més tard si tenim ganes; llegir és també
recordar el que hem llegit.
P.- Com definiries Col·loquis de Canet com un conjunt de
relats enllaçats o com una novel·la fragmentada?
R.- Hi ha una història marc, la de l’Arnau,
un etern adolescent que viu tancat en un món que es veurà trasbalsat per la
vitalitat de l’Aina. Els relats ajuden a reforçar o qüestionar el debat entre
literatura i vida, entre el jo i l’altre.
P.-He trobat que en el llibre has jugat amb els diversos
generes literaris, per què?
R.-La cosa va anar així, a mesura que
integrava relats ben diversos vaig entendre que demanaven tècniques narratives
diferents. Finalment, vaig veure que el resultat de tot plegat es podia llegir
com un exercici estilístic.
P.- Ets un autor que t’agrada parlar de la realitat
pròxima o pel contrari t’agrada mantindre una certa distància amb el present?
R.-La literatura ha de provocar, si és massa
pròxima perd vigència, si és massa allunyada es perd en filosofies. L’equilibri
és transformar un espai concret, volgudament concret –hi ha el turisme
literari–, en un món universal. Passions i pecats, perquè som humans, hi són
arreu. Finalment hi ha l’etern dubte de saber què hi ha de biogràfic i què
d’inventat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada