El periodista i polític de Gandia, José Manuel Prieto,
acaba de publicar el seu primer llibre, L’univers
sense precipici un poemari que parla dels comiats i de les benvingudes, de les
coincidències, de les paradoxes o l’atzar de la vida i fins i tot també de
territoris comuns com ara l’amor.
P.- Com ha estat el procés d'escriptura del teu poemari?
José Manuel Prieto.- Inicialment
eren uns poemes per a un enamorament. Però quan m’enamore ocorre que escric
coses molt cursis. Jo escrivia durant les vacances, a finals de l’estiu passat,
quan tornava de córrer pel camp totes les vesprades. Per manca de temps i
d’inspiració vaig deixar els poemes en un calaix fins que, aquest hivern, vaig
sentir la necessitat de reprendre el poemari, i el vaig ampliar amb dues parts
més. Literalment, o escrivia o em moria de pena. Va ser quan vaig patir un
desamor molt profund, sobtat, que vaig sentir la necessitat d’escriure per
contar-ho, que és un exercici egoista però també una bona manera que la gent
amb el mateix problema que jo o amb les mateixes sensacions, el faça seu per
canviar el desànim per l’entusiasme.
P.- Perquè L’univers
sense precipici?
J.M.- Precisament perquè
jo havia perdut la capacitat de somiar, que és tant com dir que havia deixat de
ser lliure. El desamor t’obliga a desaprendre i a tornar enrere, dues coses per
a les que l’ésser humà no està ensenyat. I sentia per això mateix que el meu univers
vital estava ple de precipicis i fronteres, i em vaig dir a mi mateix que mai
més les havia de tenir. Per això el desig de construir noves certeses a partir
d’aquell precipici de la meua vida, i d’ací el títol del llibre.
P.- Com l'has estructurat?
J.M.- El poemari, com
comentava, té tres parts. La primera, que dóna títol al conjunt del llibre,
parla d’adéus i de benvingudes, de l’atzar, dels retrobaments, les casualitat o
les coincidències. Tots eixos són territoris comuns per on hem transitat tots
alguna vegada. La segona ja introdueix les amargues certeses que comporta un
desamor o una etapa grisa en la teua vida. I eixes amargues certeses, que són
primer un exercici individual i molt egoista, les volia compartir amb tots
aquells que necessitaren reflectir-se en el mirall d’eixos versos. La tercera
part ja és més compromesa: parla de la situació social i de la depressió que,
cada dia i des del discurs oficial, xafa tota una generació brillant de joves
amb expectatives i somnis.
P.- Creus que un poeta és allò que llig?
J.M.- Totalment. Jo parle
sempre de territoris comuns, del que un es troba al carrer o a casa, i ho faig
contant el que em toca viure i aprenent de brillants poetes. Per exemple, de
Sabina, Ángel González, Jaime Gil de Biedma, Miquel Martí i Pol, Luis García
Montero i, per suposat, el gran Vicent Andrés Estellés. L’Ausiàs March de la
poesia valenciana contemporània. Un aprèn de les xicotetes coses i, en el meu
cas, supose que també en el cas de molts altres, del que devora i cau a les
seues mans.
P.- Quin és el millor elogi que t'han fet com a poeta? i
quina la pitjor crítica?
J.M.- És indescriptible
l’elogi que han fet alguns dels que han llegit els poemes de ‘L’Univers sense
precipici’, quan m’han dit que s’han sentit tan identificats que fins i tot han
estat capaços de posar un somriure a un mal dia, tot i l’amarga realitat que hi
ha al fons d’aquest poemari. Res em fa més feliç que veure gent identificada
amb el que ací es narra fins el punt d’emocionar-se. M’ha fet molt feliç
sentir-ho. I de negatives, de moment no n’he rebut. Tot i que supose que el
pitjor que poden dir-te és que no entenen el que escrius, perquè la poesia s’ha
convertit en un gènere a propòsit minoritari.
P.- Quins són els grans temes que com a poeta et
preocupen?
J.M.- No hi ha grans temes, sinó grans situacions. Jo escric del que em
passa. I escric perquè visc. No em pregunte mai si hi ha temes reiteratius o
essencials en les coses que sóc capaç d’escriure, perquè ací sols estan les
meues dèries i els meus compromisos. Per això dic que la poesia és, primer de
tot, essencialment egoista. Amb vint-i-quatre anys em preocupa no saber
estimar, no saber correspondre els afectes, el desamor, el futur o que ens
neguen el present, el discurs oficial de resignació. Tot això està ací. Són
eixes situacions de què et parlava.
P- Quins són els teus poetes de capçalera?
J.M.- Els he dit abans,
però bàsicament dos: Luis García Montero i Vicent Andrés Estellés. Pel
component de realitat i quotidianitat que hi ha, respectivament, de manera brillant
en cadascun d’ells.
P.- Quin llibre t'agradaria haver escrit? I quin no
voldries haver escrit mai?
J.M.- El Llibre de les Meravelles, d’Estellés,
fantàstic. I per l’afecte que li guarde, potser també Campos de Castilla, d’Antonio Machado. Va ser el primer llibre de
poesia que va caure a les meues mans, perquè a l’escola ensenyen fatal la
poesia. Amb eixe llibre vaig descobrir la poesia. I supose que mai podria
escriure llibres tan exageradament tristos com Las flores del mal, de Baudelaire, o tan cutres com els de José
María Pemán, el poeta oficial del franquisme.
P.- Quin dels poemes que publiques en aquest llibre
ens recomanes i perquè?
J.M.-Jo en recomane dos.
Distància, el primer poema de la
tercera part i a cavall amb la segona. És de debó el més grat i el més
amargament bonic, i A les pupil·les,
que va triar Diana Morant, qui m’acompanyà en l’acte de presentació, per
recitar-lo. En eixe darrer s’inclouen algunes de les meues cançons favorites i
escenes quotidianes que calia mencionar.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada