Nascuda a
Guadassuar, Alba Camarasa Baixauli, resideix en l’actualitat a la comarca del
Baix Camp, ja que forma part d’eixe gran contingent de joves valencians que
després d’acabar la carrera universitaria han tingut que emigrar a Catalunya
per tal de poder-se guanyar la vida en la docència. La farina que admeta és el seu tercer poemari i en ell trobem a un
autora més madura, més sòlida i capaç de construir amb una aparent senzillesa
uns artefactes poètics amb una gran carrega emocional.
P.- Com ha estat el procés d'escriptura del
poemari La farina que admeta?
R.- La farina que admeta respon a un recull
de poemes que he escrit d’uns anys a ara, elegits no tant per un criteri
temporal, com per una qüestió de concepte, de missatge.
P.- Perquè del seu títol?
R.- El seu títol,
com es pot entendre al llegir el llibre, ve per les receptes de les dones de la
meua família, que en molts casos eren un seguit d’ingredients acabats amb
l’expressió "La farina que admeta”. És
a dir, et donaven totes les quantitats, menys la de la farina, per la qual cosa el
resultat de la recepta era incert, i depenia en gran part de qui l’executava. A
part del simbolisme quotidià al que remet, ve a dir que cada experiència,
malgrat que se’ns pauten alguns elements, sempre té una part no apresa a la
qual li hauras de trobar tu la mesura. Defensa la possibilitat d’equivocar-se,
en definitiva.
La comparació amb
termes culinaris enllaçava bé amb el que volia dir: l’expressió dels elements
més bàsics, més primaris, fugir dels artificis. Reivindicar les coses
senzilles.
P.- Com l'has estructurat?
R.-L’he estructurat
en tres parts: la primera que parla de la quotidianitat més absoluta. Des dels
viatges en tren, fins a les ferides obertes que s’amaguen dins de casa, una
sèrie de poemes domèstics en un sentit ben ampli. La segona part, uns quants
més dels elements bàsics que deiem, la passió, la intimitat, units per un
element comú i igual de senzill com és la sal. La tercera i última part, és una
visió desdramatitzada del que representa per mi la literatura, tant llegida com
escrita. Tinc una visió poc convencional del que és la poesia, i escriure sobre
això era la millor manera per expressar-ho, que la poesia no és sempre
profunditat, també és entreteniment.
P.- Amb anterioritat has publicat Dreceres i naufragis i Apologia dels dies. Què aporta de nou a
la teua trajectòria poètica La farina que admet?
R.- Aporta més
seguretat sobre allò que escrit, més revisions, més cura. Més maduresa pel sol
fet que ho vaig escriure fa uns quatre anys, que poden parèixer poc, però en
els quals he llegit molta poesia, he parlat amb molts poetes, i he après a ser
prudent amb allò que escric, també. De totes maneres, considere que encara
estic en un procés exploratori en quant a la poesia, i això fa que puga tindre
tons diferents, sense una identitat definida.
P.- Un poeta és allò que llig?
R.- Un poeta no és
poeta si no llig, i d’això pecava jo fa uns anys, de no llegir prou. Però és
allò que llig i allò que viu (o que no viu), i aquells amb qui parla, tot
processat mental i emocionalment, m’atreviria a dir. Si només fóra allò que
llig, seria un plagi discret i res més. Hem de ser sedàs, i afegir la farina al
nostre gust, si em permets continuar amb el símil.
P.- Quin és el millor elogi que t'han fet
com a poeta? i quina la pitjor crítica?
R.-Els elogis
sempre me’ls agafe amb pinces. L’elogi és fàcil i gratuït. Els premis dels
quals m’han considerat mereixedora, o que algú “no iniciat” en la poesia vinga
a veure’t i n’isca content, això són elogis per mi.
Respecte a les
crítiques, la gent no s’atreveix a fer-te’n, i és llàstima perquè de vegades
tenim una visió esbiaixada d’allò que escrivim. Alguna vegada m’han dit que
faig crítica social. No és que m’ho prenga com una crítica negativa, però és
que fer crítica social no és el meu objectiu. Si ix com a resultat en algun
poema, ho accepte, però no és la meua intencionalitat.
R.-Cap que no em
preocupe com a persona. Sóc educadora social i amb això és cert que puc tindre
més sensibilitat pels temes d’injustícia social, però no com a leitmotiv. O les
circumstàncies vitals que he tingut, que hauran influït en la poesia que
escric, però sóc defensora de què la poesia no ha de ser necessàriament
autobiogràfica. Precisament amb aquest recull he volgut reivindicar això, que
la poesia és un reflex del que veus a fora, o del que t’inventes. Sense causes
motores, sense exhibir necessàriament, sense metafísica.
P.- Creus que hi ha una poesia de dones?
R.- Si férem un
anàlisi global de la poesia escrita per dones, probablement hi trobaríem trets
comuns. Vocabulari, temes reflectits, discurs implícit... Però no m’agrada
parlar de poesia de dones, de la mateixa manera que trobaria absurd (quan no
injust) parlar de poesia escrita per persones que fan més d’un 1,80. Als homes
se’ls pregunta si hi ha una poesia d’homes? Si les dones escriuen “diferent”
perquè hi ha un condicionament cultural, o perquè volen, no ho sé. No sé si el
meu estil respon al cànon femení, però encara que fora així, això no em seria
rellevant. Sóc dona com sóc moltes altres coses.
R.- He de
reconéixer que, a part de la inevitable atracció que sent per la poesia
d’Estellès (elemental, ja ho sé), sóc poc de poetes fixos. He llegit clàssics,
però tinc tendència a llegir poetes més actuals, de la meua generació o
anteriors, perquè connecte més amb ells, m’aporten emoció més directament.
Internet és un gran aliat, en este sentit, perquè et permet fer molts tastets
pels quals desprès adquiriràs llibres.
P.- Quin llibre t'agradaria haver escrit?
R.- No sabria dir
un llibre en concret. Però sí poemes que et fan pensar si has de continuar
escrivint, quan altres ho han fet abans i millor que tu. Però és un motiu més
per seguir llegint, al capdavall.
P.- En el passat van assistir algun taller
literari. Què et va aportar com a poeta? Creus que són necessaris?
R.- Necessaris no
són, però són molt interessants. Jo vaig assistir a un taller amb Josep Piera i
tot el seu carisma, i amb el mestratge de Teresa Pasqual, que per mi va ser
inspiradora. Perquè et motiva a provar i escriure, però sobretot perquè
t’aporten la seua experiència, que utòpicament desitges per tu. Que les
persones que literàriament admires et facen de mestres és molt gratificant. I
d’ells m’he emportat amics amb qui parlar de poesia sense semblar una espècie
en extinció.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada