La paraula Samsara ve a definir un
concepte del pensament hindú que defineix el cicle de la reencarnació o el
renaixement. Sota la gran d’aquest filosofia del subcontinent indi Rafael
Mesado ha escrit un llibre de poesia
reflexiu on es pregunta sobre la vida i la mort i el pas del temps,
temes que sempre han preocupat a l’ésser humà.
P.- Com ha estat el procés d'escriptura del teu poemari?
R.-
Sempre escric en qualsevol circumstància, sempre que tinc paper a l’abast o
estic al davant d’un ordenador. Paper o pantalla em semblen el mateix, un mitjà
on es registren les emocions, els sentiments i les subjectivitats, que són la
base del llenguatge poètic. Aquest poemari està escrit durant el temps mort
(encara que no hi ha cap) de les classes de l’institut, a les sales d’espera
dels metges, als bancs del carrer, a casa, a l’estudi…
P.-
Perquè del seu títol?
R.-El
títol és un concepte del budisme mahayana. Si el budisme hinayana posava
l’accent al nirvana, el mahayana vol
remarcar l’interés del samsara, l’ací
i l’ara de l’existència. Per això, crec que nirvana
i samsara són la mateixa
realitat. Si hi ha algun paradís, està ací.
P.- Com l'has estructurat?
R.-
El llibre està estructurat com un mandala
hinduista per a la meditació. Te quatre parts que es corresponen als quatre
elements de la existència. A més el mandala
expressa com la esvàstica hinduista
o el yin-yang del taoísme el moviment
orgànic i infinit de la vida. Per això, hi ha altres parts que són una reflexió
sobre aquestos conceptes.
P.-
Creus que un poeta és allò que llig?
R.-
Un poeta és, indubtablement, allò que llig. Però, no allò llegit solament, és
també allò que mira, allò que escolta, allò que sent, allò que experimenta.
P.- Et
trobes més a gust escrivint vers lliure o prosa poètica que versos amb mètrica
i rima o et resulta indiferent?
R.-Pel
meu tipus de poesia, que té més paral·lelismes amb la poesia lliure o avantguardista,
de signe visual en ocasions, el meu discurs ha de trencar els murs de la poesia
clàssica. Potser que, com li deien a Salvat-Papasseit, no sé rimar poemes.
P.-
Quin és el millor elogi que t'han fet com a poeta? i quina la pitjor crítica?
R.-També
soc pintor pop-art. El millor elogi com a poeta és el fet que hi ha gent que em
diu que li agrada més com escric que com pinte. La pitjor crítica sempre és la inferència.
Molt més que les frases que escoltem moltes voltes: “això no es pot publicar” o
“el seu poemari no ha sigut premiat”.
P.-
Quins són els grans temes que com a poeta et preocupen?
R.-
Com Carlos Edmundo de Ory, els meus poemes sempre intenten expressar el misteri
de la existència.
P.-.-
Quins són els teus poetes de capçalera?
R.-
Hi ha molts poetes interessants, però així de moment puc citar a
Salvat-Papasseit, Arthur Rimbaud, Joan Brossa, Pere Gimferrer, Leopoldo María
Panero, Vicente Aleixandre, Carlos Edmundo de Ory, Allen Ginsberg o Walt
Witman.
P.-
Quin llibre t'agradaria haver escrit? I quin no voldries haver escrit mai?
R.-M’hagués
agradat escriure Poeta en Nueva York
de Lorca, trobar aquell llenguatge lliure, surrealista i radical. I, com ell,
haver fet aleshores aquella crítica demolidora de la civilització occidental.
Avui continua sent un llibre de rabiosa actualitat i permanent indignació.
D’altra banda mai no seria capaç
d’escriure Nabí de Josep Carner. No
sent cap identificació ni amb la seua temàtica, ni amb la seua poètica. Tampoc
hi ha cap paral·lelisme de la meua poesia amb la d’autors realistes com Blas de
Otero o Victoriano Crémer.
P.- Quin
dels poemes que publiques en aquest llibre ens recomanes i perquè?
R.-
Potser, recomanaria el primer de tots, que es titula “Realitat” que parla de la
mort des d’una altra perspectiva. Perquè la mort forma part de la realitat que
vivim instant a instant. No morim al final de la vida, morim a cada instant que
transcorre.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada