Lletres des de la
trinxera és una epístola
urgent en la qual s’intenta comunicar al lector idees alhora que es crea bellesa
poètica. Per a Campos la poesia ha de fer-se intel·ligible, tant en el llenguatge
poètic com en el missatge que ens vol transmetre. L’objectiu d’aquest llibre és
convertir el poema en una arma carregada de futur.
P.- Com ha estat el
procés d'escriptura del teu poemari?
Agustí Campos.-El poemari és un conjunt de poesies que, en
origen, no han estat escrites ex processo
per a formar part d’un llibre. Es tracta de textos solts, escrits des de fa
vora cinc anys, i que han estat redactats segons el context. No escric per
obligació; no em marque pautes, sinó que segons ixen els versos, els plasme.
Poden haver dies, fins i tot setmanes, de sequera.
P.- Perquè Lletres des
de la trinxera?
A.-Com explique en la sinopsi,
aquestes Lletres des de la trinxera
defugen la narració periodística i l’avantguardisme. La trinxera és el lloc des
del qual disparem els missatges, i que pretén radiografiar el dia a dia amb
bellesa poètica però intel·ligible. No m’agrada l’art pour l’art; cal anar més enllà, i la poesia és una arma, dom
digué Celaya, carregada de futur.
P.-
Com l'has estructurat?
A.-Està estructurat en tres eixos:
el primer són les quotidianitats; el segon, les ardors sexuals, que en diu
Ferran Garcia-Oliver, i el tercer, les utopies. Són tres llocs comuns poètics
en els quals es basen les meues lletres.
P.-
Creus que un poeta és allò que llig?
A.-Un poeta és allò que llig; allò
que veu; allò que escolta, i per suposat, allò que palpa. Ser poeta és narrar
l’experiència i sens dubte que a base de llegir un s’enriqueix. Ara bé, no
solament amb la lectura es forma un poeta. Per a mi, allò que és un escriptor,
en el meu cas, és també allò que escolta; els sons mundans i sobretot les
músiques: el jazz, la música clàssica, el so de la música trobadoresca, els
assajos de la banda al carrer xafogós.
P.-
Et trobes més a gust escrivint vers lliure o prosa poètica que versos amb
mètrica i rima o et resulta indiferent?
A.-Aquest llibre està bastit amb
versos lliures en la seua majoria. Hi ha algunes rimes i alguns textos amb
mètrica. Tanmateix, trobe que de vegades la rima es fa massa feixuga. La
mètrica, altrament, la veig més necessària, atès que guarda relació amb la
música en aquest sentit.
P.-
Quin és el millor elogi que t'han fet com a poeta? i quina la pitjor crítica?
A.-No m’agrada rememorar els Jocs
Florals de la Renaixença i això algú m’ho ha dit. El millor elogi, recordant Joan
Fuster, és ser llegit.
P.-
Quins són els grans temes que com a poeta et preocupen?
A.-Em preocupa, per damunt de totes
les coses, el dia a dia. I dins d’aquesta voràgine quotidiana, la problemàtica
social. Em dec a la poesia com ella m’ensenyà a valorar allò que tenim i que
hui en dia ens ho estan arrabassant.
P.-
Quins són els teus poetes de capçalera?
A.-Els meus poetes de capçalera són
Vicent Andrés Estellés o Miquel Martí i Pol. Hi ha, però, més que poetes de
capçalera, músics i música de capçalera: Ovidi Montllor, Paco Muñoz, Lluís
Llach, Feliu Ventura...
P.-
Quin llibre t'agradaria haver escrit? I quin no voldries haver escrit mai?
A.-Més que llibres, alguns episodis.
Les narracions, fil per randa, de Vicent Andrés Estellés, en els seus poemes
eròtics que Jaume Pérez Montaner edità, són imprescindibles. D’altra banda, no
m’agradaria escriure llibres d’auto-ajuda.
P.-
Quin dels poemes que publiques en aquest llibre ens recomanes i perquè?
Recomane
els dos darrers poemes: ‘Comiat’ i ‘Allò últim’. Poden ser un perfecte resum
del llibre.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada