Almudena
Puchol al poemari Paraules que
mosseguen la nit exterioritza tot allò que passa al seu voltant i que és
capaç de colpir-la i produir-li una emoció, ja siguen espais urbans o paisatges
rurals, pinture o fotografies, llegendes
o històries, persones o personatges. Un conjunt de versos on recrear tot un
univers d’estima.
P.- Com ha estat el procés d'escriptura del
teu poemari?
A.-Fa
molt de temps que escric. L’escriptura naix en mi com una necessitat de
transmetre tot allò que senc, que em motiva, que em sorprèn. I aquest poemari
és fruit d’un grapat de vivències que giren al voltant de diferents llocs, de
distints records, i de persones diferents que he anat trobant pel camí. I a
mesura que tot va passant al meu voltant, va quedat imprès als meus papers.
P.- Perquè del seu títol?
A.-El
títol és sempre una manera de nomenar allò que recull el poemari i que d’alguna
manera, ho lliga tot. Aquests versos son un bon grapat de paraules que emportar-se a
la boca qualsevol nit. Quan tot és silenci i precisament per això les emocions
són a flor de pell.
P.- Com l'has estructurat?
A.-El
llibre està dividit en tres parts. La primera, titulada Els silencis de la paperera, que parla sobre tot d’absències; la
segona, El teu nom tentineja, és una
part més d’emocions, amb major intensitat, i la tercera, Passes, que és una part més de recerca personal, en tots els
sentits. També hi ha un epíleg final a mode de colofó que tanca i dóna sentit a
tot el poemari.
P.- Creus que un poeta és allò que llig?
A.-Estic
convençuda que els autors que un o una poeta té de referència són
imprescindibles i formen part inalienable del que escriuen. Però a banda, s’és
molt més del que es llig. S’és el conjunt de les lectures que es fa, però a
més, de les vivències que es tenen i de com se sent el món que t’envolta, per
exemple.
P.- Et trobes més a gust escrivint vers
lliure o prosa poètica que versos amb mètrica i rima o et resulta indiferent?
A.-Hui
per hui no he experimentat la necessitat d’escriure i treballar la poesia amb mètrica
i rima. Estic molt més còmoda i em sent més lliure treballant la prosa poètica
o els versos lliures. No refuse treballar la primera, però no a curt termini.
P.- Quin és el millor elogi que t'han fet
com a poeta? i quina la pitjor crítica?
A.-No
sabria dir-te. Crec que cada un d’ells aporta coses diferents, per tan, cada
elogi que rep és el millor i cada crítica, la pitjor. És una manera de millorar
i créixer com a poeta.
P.- Quins són els grans temes que com a
poeta et preocupen?
A.-Tots
els temes que tenen alguna cosa a veure
amb les emocions més ocultes i amagades de les persones em fascinen. Tan les
bones com les dolentes. I altre dels grans temes que m’agrada tractar és aquell
relacionat amb la terra on visc, amb l’espai que m’envolta, al medi on transcorre
la meua vida quotidiana.
P.- Quins són els teus poetes de capçalera?
A.-Hi
ha molts poetes als que podria nomenar. Però per a mi són imprescindibles Martí
i Pol, Pappasseit, Carmelina S. Cutillas, M. Hernández, L. G. Montero,
Guillermo Carnero, i els més grans de tots per a mi: V. A. Estellés i Garcia
Lorca.
P.- Quin llibre t'agradaria haver escrit? I
quin no voldries haver escrit mai?
A.-Llògicament
m’haguera agradat escriure’n moltíssims. Per citar-ne un parell de poesia,
Llibre de meravelles d’Estellés o Habitaciones separadas, de Luís Gracía
Montero.
I
dels que no voldria haver escrit, doncs, qualsevol de J. M. Pemán. No em veig
escrivint res que es parega qualsevol dels llibres d’aquest senyor.
P.- Quin dels poemes que publiques en
aquest llibre ens recomanes i perquè?
A.-Evidentment
tinc un parell pels que sent una estima especial però crec que un autor ha de
reservar-se eixes coses. Ha de deixar que siga cada lector qui trie aquell o
aquells que més li hagen aplegat. Que més li hagen fet sentir.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada