En el camí de l’alba és la història d’una
recerca, d’un viatge que comença guiat per la remor dels versos de Kavafis i
que, a poc a poc, s’endinsa en un món
íntim i personal en què l’autora es despulla, deixant al descobert totes les
incerteses i lluites d’una jove que intenta trobar el seu lloc al món. És
aquest un recull de dubtes, però també de descobriments, un cant al poder de
l’art i de la carn, a l’autoacceptació i a la joia de viure sempre de camí cap
a u mateix.
P.-
Com ha estat el procés d'escriptura del teu poemari ?
Alba
Fluixà.- Ha estat un procés sorgit d’una manera molt natural. Va començar quan
estava acabant els meus estudis de Belles Arts i vaig sentir la necessitat de
tornar al món de les lletres després de cinc anys dedicada quasi en exclusiva a
la meua faceta plàstica. En aquesta ocasió, malgrat que al que m’havia dedicat
més en el passat havia estat a la narrativa, vaig sentir “la crida” de la
poesia. No ho sabria explicar bé, però em va semblar el llenguatge que millor
s’adaptava a les meues necessitats, ja que a la poesia, més que històries,
transmetem imatges. D’aquesta manera, al llarg d’un any i mig vaig anar gestant
aquests i molts altres poemes que no hi apareixen al poemari, seguint els meus
impulsos i sense cap estructura final a la ment.
P.-
Perquè En el camí de l’alba?
A.- En el camí de l’alba és un títol amb múltiples
significats. El més evident és el joc de paraules que faig amb el meu nom, ja
que es tracta d’un llibre al qual vaig de camí cap a mi mateixa, cap a un
autodescobriment personal i literari. Però l’alba també és el moment en què ix
el sol, en què tornem a veure la llum després de la foscor de la nit i és un
moment també molt simbòlic i ple d’esperança en el futur, en el nou dia que
s’enceta. Tot açò pretén transmetre el títol, una idea de viatge i d’il·lusió
malgrat tots els entrebancs, un viatge, això sí, ofert des d’una perspectiva
molt personal i també íntima.
P.-
Com l'has estructurat?
A.-
Com que el procés d’escriptura va ser més bé una producció indiscriminada i
instintiva a partir de tot allò que em generava la necessitat d’escriure
versos, va arribar un moment en què tenia uns cent poemes sense cap ordre ni
fil conductor. En aquest punt, els vaig anar revisant, per trobar les
similituds temàtiques i estilístiques que hi havia entre els uns i els altres, amb
l’objectiu de dotar el conjunt d’un cos formal com a llibre i crear un discurs
poètic coherent. Finalment, el poemari resultant està estructurat en cinc
parts. La primera, «A la recerca d’Itaca», recull els poemes que parlen de
l’inici del camí i que empren tots ells metàfores relacionades amb la mar i, en
especial, amb la idea de travessia marítima com a camí vital que ens transmet
Kavafis al seu conegut poema. Després, «Camins dobles» conté els poemes que
expressen els sentiments d’angoixa vital davant la incertesa que ens produeix
el futur als joves, quan s’acaba el camí marcat i s’obrin totes les
possibilitats. Seguidament, «Quan plou a la mar» és un punt d’inflexió on trobem
els poemes més tristos i melancòlics. A la quarta part, «Les fams caníbals»,
els instints carnals es converteixen en protagonistes i l’última part, «Trampolins
de tinta», està dedicada a l’art i la literatura.
P.-
Creus que un poeta és allò que llig?
A.-
Crec que un poeta és allò que llig, allò que veu, allò que sent i, en
definitiva, tot allò que viu. Per a crear, ja siga amb versos, notes o colors,
cal estar obert al món, disposat a descobrir-lo i també disposat a descobrir-se
a u mateix. Llegir per a un poeta és absolutament imprescindible, no cal
oblidar mai què s’ha fet en el passat i què s’està fent al nostre voltant, però
igualment necessari és tindre vivències, que són la matèria prima de qualsevol
art.
P.-
Et trobes més a gust escrivint vers lliure o prosa poètica que versos amb
mètrica i rima o et resulta indiferent?
A.-
Fins ara he escrit sempre amb vers lliure, no descarte que en un futur
experimente amb la mètrica i la rima, però, de moment, m’he trobat sempre més
còmoda amb el vers lliure que m’ha permés seguir els meus instints d’una forma
més natural.
P.-
Quin és el millor elogi que t'han fet com a poeta? i quina la pitjor crítica?
A.-
El millor elogi, a banda de dir-me que els agraden els meus poemes, és quan em
comenten que els ha arribat la força i el missatge que pretenc transmetre. Intente
que la meua poesia siga directa, clara i contundent, que arribe a públics molt
diferents i quan veig que això passa és molt gratificant.
De
les crítiques de moment no em puc queixar, han sigut poques i sempre
constructives, a més a més, intente valorar totes les opinions.
P.-
Quins són els grans temes que com a poeta et preocupen?
A.-
Em preocupa la vida, la incertesa del futur que s’estén al meu davant, com a
tants altres joves, especialment en una situació com l’actual. Em preocupa
també poder viure acceptant-me a mi mateixa i acceptant el meu cos allunyat
dels estereotips de les passarel·les, com a tantes altres dones. També l’art i
la literatura són matèria poètica per a mi. Per últim, encara que siga poc
original, també escric sobre la vida, l’amor, la passió, els dubtes, el sexe i
els sentiments, en definitiva, sobre tot allò que tenim tots en comú.
P.-
Quins són els teus poetes de capçalera?
Kavafis
i Estellés, sens dubte, són els primers noms que em venen a la ment, els seus
versos tenen una força que em va impactar des de la primera vegada que els vaig
llegir i continuen emocionant-me lectura rere lectura. En especial Estellés,
encara que resulte tòpic, però la seua forma d’entendre la poesia tan directa,
senzilla però amb força i sense prejudicis estilístics ni temàtics m’inspira
sempre. Però no només d’Estellés viu un poeta, també m’agraden Miquel Martí
Pol, Narcís Comadira, Maria Marcè Marçal a la que estic descobrint ara o
clàssics com Ausiàs March o Safo. Tinc una ment inquieta que necessita un menú
literari variat i m’agrada anar descobrint coses noves.
P.-
Quin llibre t'agradaria haver escrit? I quin no voldries haver escrit mai?
A.-
Em resulta molt difícil destacar un llibre en concret, qualsevol d’Estellés,
per dir alguna cosa però la meua indecisió crònica m’impedeix concretar més.
Aniria citant sense parar tots aquells llibres que han aconseguit emocionar-me
o impactar-me en algun moment de la meua vida.
Pel
que fa al que no voldria haver escrit mai, no puc pensar en cap nom, la veritat
és que, en general, he tingut molta sort en les meues lectures i totes m’han
aportat alguna cosa. Per això mateix, no voldria escriure un llibre que no fera
sentir res al lector, que el deixara indiferent i que no li provocara cap
reacció.
P.-.-
Quin dels poemes que publiques en aquest llibre ens recomanes i perquè?
A.-
En un principi he de dir que en els poemes, com en els fills, és complicat dir
a quin volem més. Cada un respon a unes sensacions concretes i cada lector
trobarà més atractius uns o altres segons les seues preferències i el seu
bagatge personal. Però, malgrat tot aquest discurs, quan pense en El camí de
l’alba sempre em ve a la ment el mateix poema: «Colp d’estat». Aquest poema
és tot un manifest de com entenc la vida i la poesia i em sent especialment
orgullosa d’ell. No obstant això, l’última paraula la té sempre el lector.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada